Velux

Baggrund

Godt samarbejde skaber resultater

Uddannelse skaber udvikling, og er af afgørende betydning for netop den enkelte medarbejders udvikling.  Kompetenceudvikling handler om at udvikle den enkelte medarbejders personlige og erhvervsmæssige viden og kompetencer. Fokus på kompetenceudvikling spiller derfor en afgørende rolle i forhold til medarbejderes effektivitet, engagement og motivation.

Én af de virksomheder, som har valgt at sætte uddannelse på tegnebrættet, er VELUX. I januar i år påbegyndte 40 udvalgte medarbejdere fra Nordic Operations en 3 måneders intensiv uddannelse. For driftsdirektør Thomas Marcussen var det vigtigt at gennemføre et forløb, hvor deltagerne selv reflekterede over de problemstillinger og udfordringer, som de stod over for i deres daglige arbejde. Fokus var udvikling af evnen til at tilpasse sig en ny strategi og arbejde mod nye løsninger på en mere bevidst måde.

Løsningen

Connection Management blev valgt ud fra deres mangeårige værdiskabende erfaring med at uddanne medarbejdere og ledere, samt ekspertise i at tage udgangspunkt i konkrete hverdagsproblemstillinger hos medarbejdere. Uddannelsen tog udgangspunkt i faget ”Kommunikation” med fokus på salg- og kommunikationsprocesser, og var en kombination af on-sitetræning, adskillige webinarer og e-learningssessioner.

Teamet blev i den grad udfordret, og der blev taget udgangspunkt i vores hverdag således, at det blev sat i kontekst og til at forstå for deltagerne. Hvordan kan jeg forbedre min egen måde at arbejde på? Hvordan kan jeg hjælpe en kunde med en klage, så han eller hun bliver endnu mere tilfreds, når problemet er løst? Hvad er en god proces i et salgspitch?

At kunne tilpasse sig er alfa omega

Da ledelsen hos VELUX vedtog foranstaltningen om at suspendere alle fysiske ikke-forretningskritiske møder på grund af risikoen for Corona, var en del af teamet fra Sverige på vej til Danmark for at køre anden dag af træningen. Træningen måtte fortsætte online. Eftersom det var en officiel anerkendt uddannelse, skulle forløbet afsluttes med skriftlig opgave samt en mundtlig eksamen overfor en lærer og censor.

”Jeg har set det så ofte: Du deltager i to dages træning, og så går du tilbage, og gør, hvad du gjorde før træningen. Men i denne opsætning med opgaveskrivning og eksamination kommer alle til at anvende det, der er lært i sessionerne. ”Som følge af Covid-19 blev det besluttet, at eksamen skulle foregå online, hvilket for nogle betød et skridt ud af komfortzonen. For andre begyndte den virkelige udfordring i hjemmekontorsituationen. En af deltagerne fra kundesupportteamet i Sverige tog eksamen sammen med sin to år gamle datter. ”For mig var den større udfordring ikke, at eksamen var online, men at den fandt sted hjemmefra. Min datter er to år gammel. Hvis jeg beder hende om at være stille et øjeblik, begynder hun at synge.”, siger deltageren, som til daglig arbejder som kundeserviceassistent.

Udbytte

Det var en travl tid for deltagerne, men indsatsen var det hele værd. Alle deltagerne bestod den afsluttede eksamen og modtog et eksamensbevis samt 10 ECTS-point. Særligt én har allerede bemærket de gode ændringer, som uddannelsen har medført: ”Jeg føler, at jeg nu ser på mit job fra et andet perspektiv. Jeg lærte at tilgå et problem på en mere analytisk måde, der giver mig mulighed for at vide, hvordan jeg bedre kommunikerer med forskellige typer kunder”.

Hvad siger vores kunder om os?

Kontakt Connection Management

Skal vi tage en snak?

Bliv den leder du drømmer om at blive! Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med de eventuelle spørgsmål du skulle have. Så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld vores formular og så vil vi ringe dig op og svare på de eventuelle spørgsmål du måtte have eller giv os et kald.