Webinar – Medarbejdertilpasset Ledelse

Se videoen ovenfor eller læs med her.

Situationsbestemt ledelse handler om at tilpasse sin ledelsesstil til de forskellige situationer og medarbejdere, man står overfor. Det er som at have en værktøjskasse med forskellige værktøjer, som man kan tage frem alt efter, hvad der skal fixes.

Tænk på det som at have en skruetrækker, en hammer, en sav og en tang i værktøjskassen. Hvis du skal sætte en skrue i, så bruger du skruetrækkeren. Hvis du skal save noget over, så tager du savet frem. Og hvis du skal gribe fat i noget, så bruger du tangen. Du tilpasser altså dit værktøj til opgaven, og det samme gør du med din ledelsesstil.

Der er fire forskellige tilgange i situationsbestemt ledelse, og de er tilpasset til fire forskellige situationskategorier. Først er der direktiv ledelse, som er den mest autoritære tilgang. Det er som at sige: “gør som jeg siger, og alt vil være godt!”. Det er en god tilgang, når der er akutte problemer, der skal løses, eller når en medarbejder er ny i en rolle.
Så er der støttende ledelse, som handler om at støtte og opmuntre medarbejderne. Det er som at sige: “du kan godt, jeg tror på dig!”. Det er en god tilgang, når medarbejderne har brug for lidt ekstra motivation eller støtte til at udføre deres arbejde.

Coaching er en tilgang, hvor lederen hjælper medarbejderen med at udvikle sig og lære af deres fejl. Det er som at sige: “lad os tage det roligt og arbejde sammen på at forbedre dine færdigheder”. Det er en god tilgang, når medarbejderen har brug for træning eller udvikling for at kunne udføre opgaven bedre.

Endelig er der delegerende ledelse, hvor lederen giver medarbejderne frihed til at træffe beslutninger og tage ansvar for deres opgaver. Det er som at sige: “jeg har tillid til dig, så tag ansvar for det og gør det på din måde”. Det er en god tilgang, når medarbejderen har et højt niveau af ekspertise og erfaring og kan udføre opgaven uden megen støtte eller vejledning fra lederen.

Så det var situationsbestemt ledelse i en nøddeskal. Det handler om at tilpasse sin ledelsesstil til situationen og medarbejderne, og det kræver, at man har en værktøjskasse med forskellige tilgange og værktøjer.

Er du interesseret i at lære mere om medarbejdertilpasset ledelse?

Så har vores MiniMBA et helt modul hvor at du kan blive skarp i dette. Book et gratis 15 minutters telefonmøde med os og hør mere omkring vores MiniMBA.

Hvad siger vores kunder om os?

Kontakt Connection Management

Skal vi tage en snak?

Bliv den leder du drømmer om at blive! Vi vil hellere end gerne hjælpe dig med de eventuelle spørgsmål du skulle have. Så tøv ikke med at kontakte os. Udfyld vores formular og så vil vi ringe dig op og svare på de eventuelle spørgsmål du måtte have eller giv os et kald.